wachten...

Succes

→ Winkelwagen bijgewerkt

Info

→ Winkelwagen bijgewerkt

Succes

E-mail verzonden!

Fout

E-mail niet verzonden!

Fout

Code is incorrect!

Fout

U bent iets vergeten!

Fout

Artikel niet meer op voorraad!

Fout

Succes

Succes

Fout

Yogadeugd van de week

De deugd van de week naar aanleiding van de yogales.

De deugd wordt gecombineerd in zowel de volwassenyoga als de tieneryoga.

Namaste,
Patty Jongemaets



De yogadeugd van de week

Doelgerichtheid

De lente. Doelgerichtheid is een deugd die wel centraal staat in de lente. In alles ligt al een vast plan besloten om te ontluiken te groeien en te bloeien stap voor stap.

Een mooi tekst die hierbij past: 'ik ben ontwaakt in de waarheid en ik ben vastbesloten mijn doel te bereiken'.

Sommige mensen laten de dingen gewoon gebeuren- wie doelgericht is bepaald zelf wat er gebeurt.

Deze zinnen komen uit het boek adempauze van Linda Popov:

Het verschil tussen een droom en het visioen is het werkplan. Dus het is mooi om onze doelgerichtheid in te zetten bij het zuiveren, soort voorjaarschoonmaak en het activeren van onze chakra's.

In de yogalessen bij Dolfijn gaan we alle chakra's doelgericht af. Hier beschrijf ik alleen een deel van het eerste chakra,


De eerste les is behoorlijk actief, we gaan met kundalini oefeningen aan de slag.

Tekst uit een Kundalini yoga boek: deze yoga wordt ook wel de Yoga van het ontwaakte bewustzijn genoemd.


Dit bewustwordingsproces begint bij het bewust worden van je ademhaling, daar wordt daarom dan ook veel nadruk op gelegd tijdens de lessen.

Door oefeningen leer je in verbinding te blijven met je lichaam maar ook met je innerlijke zelf.


Net als alle andere yogavormen heeft Kundalini Yoga hetzelfde doel: het ontwaken, stimuleren en kanaliseren van de ingeboren potentiële energie, die iedereen in zich heeft. Deze energie is de essentie van het bewustzijn en wordt Kundalini genoemd.


Doelgerichte handeling
Als gevolg ga je luisteren naar de stem van je hart. Alleen dan kun je de juiste keuzes maken in je leven en wordt je levensdoel helder. Bovendien ontwikkelt Kundalini een sterke geest, zodat de juiste keuzes kunnen worden omgezet in doelgerichte handelingen.


Ga rustig zitten en mediteer op je adem. Word je bewust van je adem, alles ademt. De adem de lente lucht in en besef dat de bomen weer prachtige bladeren krijgen en ons weer voorzien van zuurstof!!

Adem. adem rustig in en uit. Heel doelgericht blijf je bij je adem.
We starten met de volgende yoga houdingen: camelride en soefidraai tevens te vinden in Deugdenyoga I. Deze oefeningen houden je jong en geven je een heerlijke frisse energie als de lente!


Van vooroverbuiging naar ploeg. Een heerlijke lente energie opwekkende oefening. Ga ervoor.


Yogaoefening vooroverbuigen

Yogaoefening ploeg


Vooroverbuiging + Ploeg
Voor deze uitdagende combinatie van twee oefeningen, de Vooroverbuiging ('Paschimottanasana') en de Ploeg ('Halasana'), zul je absoluut moed nodig hebben.

Je ligt op je rug op de mat, met je armen naast je en je handpalmen naar beneden. Adem in, breng je benen omhoog en naar achteren, zo ver als je kan. Leg je armen naar achteren, langs je hoofd. Je ligt nu in de Ploeg . Op een uitademing ga je zo meteen in één keer door naar de Vooroverbuiging. Adem uit, breng je je benen omhoog en laat je armen ook mee omhoog gaan en rol naar voren toe. Het naar voren kantelen doe je vanuit je bekken. Pak je tenen, enkels of benen vast. Dit is de Vooroverbuiging. Nu komt de rol naar achteren, dus wees moedig! Adem in en rol over je gebold rug naar achteren. Je gestrekte armen en benen komen hier bij recht omhoog en je brengt beide tijdens de rol met je mee naar achteren. Zet, als het lukt, je tenen op de grond en pak met je handen je voeten. Uitademend rol je meteen weer terug naar de Vooroverbuiging. Et cetera.
Doe de oefening flink een aantal keren zeker 10. De afsluiting doe je vanuit de Vooroverbuiging. Adem in en kom met je bovenlichaam en armen (voorwaarts) omhoog. Uitademend breng je je armen zijwaarts naar beneden. Kruis je benen en ga in de gemakkelijke houding Sukhasana zitten. Voel na.

Het mag duidelijk zijn dat het een uitermate dynamische oefening is, want in slechts één ademhaling doe je zowel de Vooroverbuiging als de Ploeg. Dit lijkt misschien eng, maar als je je moed gebruikt en het toch doet, zul je zien dat het juist een heerlijke, bevrijdende oefening is.


Kikker

Doe de kikker 26 keer. Zo ontwikkel je een sterke geest, zodat de juiste keuzes kunnen worden omgezet in doelgerichte handelingen.
Zeg voordat je start met de kikker de volgende affirmatie dit kan je ondersteunen: ik ontwikkel een sterke geest, ik ga er doelgericht voor.


Ga gehurkt zitten met je benen naar buiten gespreid - als een kikker - en je hielen tegen elkaar aan. Je 'staat' op je tenen; je hielen maken geen contact met de vloer. Plaats je vingertoppen voor je voeten op de grond. Houd je rug recht en kijk naar voren. Sluit je ogen en breng je aandacht naar je derde oog: het punt tussen je wenkbrauwen.

Op een inademing strek je je benen zo ver als je kan en wijs je met je 'kikkerbillen' omhoog. Je bovenlichaam en je hoofd hangen ontspannen naar beneden. Handen en voeten blijven in dezelfde houding, dus je hielen blijven van de vloer. Het is een dynamische oefening, dus je gaat vrijwel meteen uitademend terug naar de beginpositie. Adem in en breng weer je heupen omhoog.
Probeer de oefening 26 keer te doen. Voel na in de meditatiehouding Sukhasana.

Yogaoefening Kikker eerste positieYogaoefening Kikker tweede positie

Ga rustig liggen en voel na:

Je leert jezelf observeren waardoor je je eigen ik beter leert kennen, in de diepste lagen.

Dit geeft rust, vrede om jezelf, een helder bewustzijn, levenslust, en doelgericht handelen.

Tijdens deze yogales, of eigenlijk tijdens iedere les ga je van diepe stilte naar dynamische actie en vervolgens keer je terug naar de diepe stilte. Hier op je mat in een houding van volledige overgave.

Het ware doel van yoga is eenheid creëren tussen lichaam, geest en ziel. Van daaruit kun je je opnieuw verbinden met je ziel. Dit gebeurt vanzelf wanneer je geest rustig wordt en je toegang kunt krijgen tot de innerlijke wijsheid die uit het diepst van je wezen tevoorschijn komt. Hierdoor ontdek je dat je een heel eigen rol te spelen en vervullen hebt. je onderscheidt de bedoeling en richt je er met volle aandacht en concentratie op.

Er zijn drie kernvragen die helpen om je te verbinden met je ziel en die je op deze manier naar de kern van je menselijke ervaring brengen.

Stel jezelf daarom nu de volgende vragen:

Wie ben ik?

Wat wil ik, wat wil ik echt?

Hoe kan ik dienen?

Of er wel of geen antwoord komt, laat het los, alles is oké. Op deze manier ontdek je dat aspect van jezelf dat nooit verloren gaat, wat misschien wat weggestopt is……

Laat zijn wat er is en ontspan hierin….

namaste,

patty